Aangenaam: leer deze 5 tips voor het ontwerpen van een memorabel visitekaartje kennen!

Visitekaartjes, iedereen met zakelijke contacten heeft ze wel eens ontvangen of misschien zelf weggeven. Stel je een stapel naamkaartjes voor: Welke onthoud je en waarom? Wat maakt volgens jou een visitekaartje sterk? Wij geven je graag een aantal tips, die een leidraad vormen voor het ontwerpen van een memorabel visitekaartje.

1. Opvallen is de boodschap!

Je krijgt weer eens een nieuw visitekaartje, die bovenop je al zo hoge stapel belandt. Herkenbaar? Dan besef je vast het belang van een opvallend kaartje dat onthouden wordt. Dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan, want hoe val je het beste op?

Waarschijnlijk ben je vooral bekend met de standaard, witte en rechthoekige visitekaartjes (vaak 85x55 cm). Gelukkig zijn er veel meer mogelijkheden en daarvoor denk je out of the box. Wat dacht je van wit op zwart drukken? Of ga voor een bijzondere vorm! Hierbij de nodige inspiratie:

  • Sommige logo’s laten zich perfect uitsnijden binnen het visitekaartje.
  • Indien er een bepaald symbool bij je organisatie past, kies je voor een kaartje in deze vorm. Denk aan een huisvorm voor een makelaar of een autovorm voor een taxichauffeur.
  • Kies voor rondhoeken wanneer je wilt afstappen van de standaard rechthoek.
  • Dubbelklappen of deels dubbelklappen is ook mogelijk.
  • Ga voor speciale manieren van drukken, zoals pregen (3D), foliedrukken of metallic drukken.

Wanneer je een opvallende vorm kiest, vraag je het liefst eerst advies aan een drukwerkspecialist. Voor het maken van bijzondere vormen, zijn vaak ook speciale machines noodzakelijk. Bij ons is dat de Zünd contoursnijmachine, die voor jou elke gewenste vorm uitsnijdt. 

2. Zorg voor complete informatie

Welke informatie zet je op een visitekaartje? Daarop staan natuurlijk je naam en contactgegevens. Voeg je graag je functie toe? Denk dan goed na over hoe je die omschrijft. Begrijpt je ontvanger na het lezen van je functie wat je voor hem of haar kunt betekenen? En begrijpt de ontvanger dit nog steeds wanneer die na enkele maanden nog eens door zijn of haar stapel visitekaartjes bladert? Juist, je wil concreet zijn, zodat iemand precies weet waarvoor ze bij jou moeten zijn.

Om je een voorbeeld te geven: wanneer je leest dat iemand ‘coach’, ‘specialist’, of ‘adviseur’ is, dan is het aan de hand daarvan totaal niet duidelijk wat iemand voor je kan betekenen. Ben daarom meer volledig en geef aan waarin je coach, specialist of adviseur bent.

3. Vermijd overbodige informatie

Compleet zijn is belangrijk, maar dat betekent niet dat je je naamkaartje vol moet zetten met overbodige informatie. Integendeel, overbodig informatie maakt jouw visitekaartje juist onoverzichtelijk. Wat vermijd je? Denk aan een KvK-nummer, bankrekeningnummer, faxnummer, een promotie die momenteel bij je bedrijf loopt.

Wil je de klant toch meer informatie geven, zoals een uitgebreide beschrijving van wat je doet en kunt? Laat dan liever een folder of brochure maken en geef die als extraatje aan je (potentiële) klant, veel effectiever!

4. Een beeld zegt meer dan 1.000 woorden

Dat een beeld meer zegt dan 1.000 woorden, is een veelgehoorde uitspraak. Ook in het geval van een visitekaartje gaat dit op. Zet een professionele foto van jezelf op je visitekaartje, want het is gewoonweg heel krachtig om een gezicht te kunnen vormen bij je contactpersoon. Dit straalt zowel betrouwbaarheid als herkenbaarheid uit.

Naast een foto, is het ook belangrijk om je logo duidelijk naar voren te laten komen. Zorg er tot slot voor dat je gehele visitekaartje in lijn ligt met je huisstijl, zowel qua kleurgebruik, lettertype als overige opmaak.

5. Schakel eventueel een professional in

Je hebt nu nagedacht over de vorm en stijl van je naamkaartje en over de informatie die er wel en niet op moet. Nu is het tijd voor de ontwerpfase. Voor iemand met weinig grafische kennis kan dit een struikelblok zijn, want het opmaken van een professioneel visitekaartje is zeker geen kwestie van wat knip- en plakwerk in Microsoft Word. Veelgebruikte programma’s zijn Illustrator en InDesign, omdat deze veel ontwerpmogelijkheden bieden en zorgen voor een scherpe kwaliteit. Bovendien kun je dankzij deze programma’s gemakkelijk precieze maten aanhouden en ook een snijrand van 3 mm toevoegen.

Heb jij minimale kennis van deze programma’s, of heb jij deze (redelijk dure) software niet op je PC staan? Dan is het inschakelen van een professional een weloverwogen keuze. Een grafisch ontwerper helpt jou met het bundelen van al je wensen en geeft passend advies. Ook bij De Digitale Drukker hebben we professionals in huis, dus mocht je graag advies of een ontwerp op maat willen, neem dan gerust contact met ons op.

Zo, met bovengenoemde tips ontwerp jij zelf je opvallend visitekaartje. Tijd om aan de slag te gaan, succes!

Vraag hier een vrijblijvende offerte aan voor je visitekaartjes.